◄Tutorial - Jak renderować filmiki w MMD?►

22:18

Hej Wszystkim! :)


Dzisiaj przychodzę do Was z tutorialem. A dokładniej, z tutorialem odnośnie tego, jak renderować filmiki w MMD (MikuMikuDance) :)
Mam nadzieję, że ten post się Wam spodoba, i zapraszam do dalszego czytania! :)

Wideo, które robię w tym tutorialu, jest do piosenki Tougen Renka, i śpiewa ją zespół GARNiDELiA. Co jeszcze muszę napisać na początku tego wpisu, to to, że modele należą do elina002, a motion data do MOKA. Modera sceny, niestety nie znam, ponieważ ową scenę znalazłam na Pintereście i nie było tam napisane, kto ją zrobił :|
Jeśli jeszcze nie widzieliście poprzednich postów o MMD, to zapraszam do ich przeczytania :) Można je znaleźć tu oraz tu.
Okej, myślę, że nie ma co dalej przedłużać! Zaczynajmy~!

1. Otwieramy sobie MMD.


2. Teraz klikamy na To model, lub load (zaznaczyłam te 'przyciski' na zdjęciu poniżej)


3. Wybieramy jaki tylko chcemy model i go ładujemy.


4. Teraz, żeby załadować dane ruchu (motion data) klikamy To model i czekamy aż 'stawy' modelu, który załadowaliśmy się wyświetlą.


5. Gdy 'stawy' modelu już się pokażą, klikamy na opcję File, a później na Load motion data (niestety tego nie mogłam Wam na screenach, ponieważ gdy je robiłam, to to co chciałam zescreenować niestety znikało :( )


6. Wchodzimy w folder, gdzie mamy motion i klikamy tą, którą potrzebujemy załadować.


Pamiętajcie, że WSZYSTKIE motion są w plikach .VMD (Vocaloid Motion Data)


7. Gdy wybierzemy już motion, którą chcemy załadować, klikamy oczywiście Otwórz. Wtedy powinna się Wam wyświetlić taka wiadomość.


Jeśli chcecie załadować tą właśnie motion (przepraszam za powtórzenia) to klikamy OK.

8. Gdy klikniemy OK, model, który wcześniej załadowaliśmy powinien zmienić pozę.


Żeby sprawdzić, czy motion 'współgra' z modelem, możemy już kliknąć Play. 

9. Do tego wideo są motion dla trzech modeli. Więc ja załaduję motion jeszcze dla dwóch modeli. W takim wypadku, robimy dokładnie to samo, co w przypadku pierwszego modelu.





Ja w tym momencie kliknęłam Physical operation, a następnie no calculation, żeby MMD mi się nie zbugowało.

10. Teraz, żeby te 'kratki' na ziemi w MMD zniknęły, wystarczy nacisnąć View, a następnie Display coordination axis.


11. Czas załadować scenę. Ładujemy ją dokładnie tak samo, jak modele, no chyba, że scena jest w pliku .x, w takim wypadku ładujemy ją za pomocą Accesary Manipulation. Scena, której ja użyłam w tym wideo jest w normalnym pliku .pmx, więc ładuję ją identycznie, jak modele. 


12. Przyszła pora, by załadować efekty. Jeśli nie wiecie jak używać, lub zainstalować MME (MikuMikuEffect) to zapraszam Was do tego wpisu :) Efekty w MMD ładujemy oczywiście poprzez ikonkę MMEffect (zaznaczyłam ją na poniższym zdjęciu)



Jest różnica, prawda? ;)

13. W międzyczasie, załadowałam również Camerę. Camerę ładujemy w zasadzie tak samo, jak motion, tylko jedyna rzecz, którą robimy inaczej, to to, że nie klikamy To model, bo nie musimy zaznaczać 'stawów' żadnego modelu. Camerę, również ładujemy poprzez File, Load motion data. 

14. Oto jak wszystko prezentuje się z efektami:


A jak bez:


Jak dla mnie, po prostu nie ma porównania :)

15. Skoro wszystko już mamy, możemy przystępować do renderowania! :D Najpierw musimy się zająć czymś co nazywa się Frame. Nie jestem do końca pewna, jak Wam wytłumaczyć co to jest, ale chyba najprościej będzie gdy po prostu napiszę, że w Frame to po prostu klatki. W każdej klatce jest zapisany dany ruch, danego modelu. Żeby wyrenderować filmik w całości musimy wyrenderować go od początku (czyli frame 0), do końca. A jak sprawdzić jaki numer odpowiada ostatniej klatce? Już Wam pokazuję :) (To co trzeba zrobić jest pozaznaczane czerwonymi kółkami, na zdjęciach poniżej)




16. Gdy przewiniemy już wszystkie klatki do końca, numer ostatniej klatki kopiujemy (zaznaczamy i ctrl + C)

17. Teraz klikamy na View i tam jedną z opcji jest Render to AVI file. Klikamy tą opcję i powinno się Nam wyświetlić takie okienko, gdzie musimy nazwać Nasz filmik.


18. Klikamy Zapisz i wtedy powinno się Nam wyświetlić kolejne okienko, które wygląda o tak:


Są w nim zawarte wszystkie informacje potrzebne do wyrenderowania filmiku.

19. Jak możecie zobaczyć, ja je troszeczkę pozmieniałam. W frame rate, zamiast 30fps, wpisałam 60fps, ponieważ wtedy jakość wideo będzie lepsza i filmik będzie płynniejszy. W recording wpisałam 0 ~ 6835 (bo to numer ostatniej klatki) I w WAVE odhaczyłam output WAVE, i Wam również radzę tak robić, ponieważ jeśli tego nie odhaczycie, a wcześniej załadujecie muzykę w pliku WAV (bo tylko takie MMD umie obsłużyć), to wideo wyrenderuje się Wam z muzyką, a wtedy będzie się zacinać (przerabiałam to na własnej skórze, i uwierzcie mi lepiej wyrenderować bez muzyki, a dopiero po wyrenderowaniu muzykę dodać, np. w Movie Maker.)


20. Gdy klikniemy OK, wideo zaczyna się renderować :)


21. Po wyrenderowaniu, filmik jest w pliku .avi, i ma ogromny rozmiar (ponieważ pliki .avi, już po prostu z natury mają duże rozmiary) Teraz, żeby dodać muzykę i jednocześnie sprawić by rozmiar pliku był mniejszy, otwieramy Movie Maker (lub jakikolwiek inny edytor filmików, jaki posiadacie, jak dla mnie Movie Maker jest najlepszy) i dodajemy tam muzykę i zapisujemy film.



22. Po zapisaniu, filmik jest w pliku .MP4 i ma o wiele mniejszy rozmiar :)


Niestety efektu mojej pracy pokazać Wam nie mogę, ponieważ na Bloggerze, rozmiar pliku wideo nie może przekraczać 100MB :((

Mam nadzieję, że ten post się Wam podobał :) Jeśli macie jakieś pytania, to śmiało zadawajcie je w komentarzach, ja będę się starała Wam pomóc najlepiej, jak tylko umiem :)
~Żegnam się z Wami,
Natali-Style~~


You Might Also Like

15 komentarze

  1. Szkoda że nie możemy zobaczyć efektu Twojej pracy, bardzo jestem ciekawa efektu końcowego.
    Takie programy to kompletnie nie moja bajka, ale na pewno wielu się przyda :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mi gdy zrobię to samo z tymi końcowymi zadaniami to filmik się zatrzymuję i nie renderuję się. Zostawiłam na całą noc do renderowania a nic się od rana nie zmieniło..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy, gdy zatrzymuje Ci się filmik i nie chce się renderować, to wyświetla Ci się również jakiś komunikat od MMD? Jeśli tak, to zapraszam Cię do tego posta --> http://natali-style-art-studio.blogspot.com/2016/10/mmd-tutorial-jak-pobrac-mmd-aktualizacja.html
      Mam nadzieję, że po jego przeczytaniu, wszystko zacznie Ci działać :)

      Usuń
  3. Wiesz może czemu nie mogę wyrenderować tego odcinka w HD? :( Próbuje co mg ale nie wiem czemu.. Ale nie mg mieć tego odcinka w HD :<<

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zależy od tego jakiego dekodera użyjesz. Ja używam zawsze AVI Raw i zawsze renderuje mi się w Full HD. Rodzaj dekodera możesz wybrać gdy wyskoczy Ci już to okienko, które pokazałam w punkcie 19. Tam masz napisane 'video compressor' i pod tym napisem możesz sobie wybrać dekoder. Ja polecam używać AVI Raw (jest on pierwszy z kolei); słyszałam też, że MJPEG Compressor jest dobry i też renderuje w HD, ale ja nie próbowałam nim renderować filmików. Poza tym, gdy widziałam kiedyś na YouTube porównanie jakości renderowanych filmików MMD przez różne dekodery, to MJPEG troszkę przekłamuje kolory, tak więc polecam AVI Raw :)
      Mam nadzieję, że Ci pomogłam i wyrenderujesz super filmik! ;D

      Usuń
    2. Jak próbuję nawet tego to mi nie działa :( co mam zrobić?

      Usuń
  4. może wiesz jak robi się sameu motiony dowoland

    OdpowiedzUsuń
  5. Hej! Super wpis i wgl, ale zrobiłam WSZYSTKO co tutaj napisałaś, i mi moja MMD się rusza, ale nie ma tych fajnych efektów CAMERA... Proszę odpowiedz szybko ♥

    OdpowiedzUsuń
  6. Hejo mam problem. Kiedy dodaje sobie np. ray mmd na model w tym okienku "Effect Mapping" to wtedy całę MikuMikuDance się zacina i muszę je włączyć od nowa. Ogólnie jestem nowa w MMD.

    OdpowiedzUsuń
  7. a wiesz może jak poprawić jakoś wideo w movie marker ;_; ?

    OdpowiedzUsuń
  8. Hej,bardzo przydatny post, ale mam jeden problem... Jak zwiększyć liczbę pikseli w pliku AVI? Bo nieważne czym wyrenderuję jakość jest masakryczna. Czy to jakoś zależy od wersji MMD czy mogę jakoś to zmienić?
    Z góry dziękuję za odpowiedź

    OdpowiedzUsuń
  9. Jeny, nauczcie się, że jeśli ktoś chce WYRENDEROWAĆ filmik, to nie trzeba tłumaczyć mu od podstaw, jak robić MMD. Najpierw OTWÓRZ MMD. No wcale nie wiedziałam. DODAJ POSTAĆ. Na prawdę? Myślałam, że sama się pojawi. DODAJ MOTION. Nie dodam, bo moja postać będzie stała 6000 klatek jak słup. Da się krócej.

    OdpowiedzUsuń
  10. Wow, bardzo fajna sprawa i zrozumiale opisane. Dzięki wielkie, przyda mi się to.

    OdpowiedzUsuń